Πέμπτη, 12 Ιουνίου 2014

"Άγνοια, η ρίζα και το στέμμα κάθε κακού" ΠΛΑΤΩΝ

 Άλλη μια σχολική χρονιά έφθασε στο τέλος της γεμάτη αναμνήσεις, εικόνες, όμορφες στιγμές που μοιραστήκαμε με τα παιδιά αλλά... και με τους γονείς τους!! Αναπτύχθηκε μια όμορφη σχέση ανάμεσα στους εκπαιδευτικούς και τους γονείς (στην πλειοψηφία τους) , μια σχέση εμπιστοσύνης, κατανόησης και συνεργασίας.
Εκτός από τους παιδαγωγικούς μας στόχους, στους οποίους θεωρούμε ότι επιτύχαμε (και η διαπίστωση αυτή  δεν αποτελεί υλικό αυτοαξιολόγησης, αλλά ανατροφοδότησης για εμάς!!!!), τα Νηπιαγωγεία μας έθεσαν από την αρχή της χρονιάς άλλον ένα σημαντικό στόχο που επίκεντρο αυτή τη φορά  είχε  τους γονείς. Οργανώσαμε ένα κύκλο επιμορφωτικών συναντήσεων των γονέων με εξειδικευμένα άτομα, κατά τις οποίες θέτονται προς συζήτηση διάφορα θέματα που μας απασχολούν ως γονείς αλλά και ως ανθρώπους-μέλη μιας κοινωνίας.
Ο λόγος που διοργανώθηκαν οι συναντήσεις αυτές, είναι  ένας: ο πολυδιάστατος ρόλος της εκπαίδευσης. Σαφώς πρωταρχική μέριμνα της εκπαίδευσης είναι η μετάδοση γνώσεων στα παιδιά, η θέσπιση κανόνων και ορίων καθώς και η αλλαγή-βελτίωση της συμπεριφοράς τους .  Έναν όμως ακόμα ρόλο που μπορεί να υιοθετήσει  είναι και  η επιμόρφωση των γονέων... Πίσω από το κάθε παιδί,  πίσω από το κάθε  νήπιο αλλά και παράλληλα με αυτό, υπάρχει και ένας άλλος κόσμος. Ένας κόσμος αλληλένδετος.. ένας κόσμος που βελτιώνεται μόνο με την εκπαίδευση...ένας κόσμος  που έχει ανάγκη από την ενημέρωση ώστε να αντιμετωπίσει την άγνοια που προκαλεί το φόβο και την απόρριψη. Και αυτός ο κόσμος, δεν είναι άλλος από εμάς τους γονείς που έχουμε ανάγκη να ενημερωθούμε ώστε να βελτιωθούμε αρχικά  ως άνθρωποι και εν συνεχεία  να βοηθήσουμε και τα παιδιά μας.
Έτσι,  ξεκινήσαμε τη σχολική μας χρονιά με ένα πολύ βασικό θέμα: την προσαρμογή των παιδιών σε ένα καινούριο (σχολικό) περιβάλλον . Καλεσμένες μας ήταν οι  κ.κ. Γαλανοπούλου Κατερίνα και Μπάρκα Πωλίνα -ψυχολόγος και λογοθεραπεύτρια αντίστοιχα, οι οποίες μας ενημέρωσαν για προβλήματα λόγου αλλά  και για θέματα προσαρμογής των παιδιών στο σχολείο και σε καινούριες καταστάσεις γενικότερα. 
 
 "Αναμφισβήτητα τα παιδιά για ν αναπτυχθούν σωστά έχουν ανάγκη από αγάπη, φροντίδα, ασφάλεια, όρια και κανόνες. Μαγικές συνταγές δεν υπάρχουν. Το κάθε παιδί είναι διαφορετικό και χρήζει διαφορετικής αντιμετώπισης. Για κάποια θέματα στις μικρές ηλικίες υπάρχουν ΕΝΔΕΙΞΕΙΣ που καμιά φορά θα πρέπει να μας προβληματίσουν".


ΕΝΔΕΙΞΕΙΣ  οφείλουμε να αναζητήσουμε  και σε θέματα εξαρτήσεων αν επικεντρωθούμε στον τρόπο που λειτουργεί η οικογένεια μας ακόμα και από τη νηπιακή ηλικία. Για τις Εξαρτήσεις από ουσίες-Πρόληψη και προστατευτικούς  παράγοντες μέσα στην οικογένεια μάς μίλησε η κ. Κατερίνα Βασίλογλου, ψυχολόγος και συνεργάτης του ΚΕΘΕΑ , του Κέντρου Πρόληψης & Έγκαιρης Παρέμβασης.

"Κάθε γονιός ασκεί μεγάλη επίδραση στη συναισθηματική υγεία του παιδιού του: η δική του συναισθηματική κατάσταση, η αποδοχή του παιδιού από το γονέα, η σταθερή άποψη των ενηλίκων γύρω από συγκεκριμένα θέματα και αξίες, η ΣΥΜΠΕΡΙΦΟΡΑ  αλλά και το περιβάλλον μαζί με την κληρονομικότητα  επηρεάζουν τη συναισθηματική ανάπτυξη του παιδιού και θέτουν τη βάση για τη εξέλιξη μιας υγειούς προσωπικότητας".


Η άποψη όμως των ενηλίκων μεταφέρεται και υιοθετείται από τα παιδιά καθώς ο  ενήλικας γίνεται πρότυπο και η ΣΥΜΠΕΡΙΦΟΡΑ  του αναπαράγεται μέσω του παιδιού του. Η συμπεριφορά αυτή πολλές  φορές στην αρνητική της εκδοχή, γίνεται ρατσιστική  απαξιώνοντας το συνάνθρωπο και απορρίπτοντάς τον όταν είναι διαφορετικός ως προς το χρώμα, την καταγωγή, την εθνικότητα, την υγεία του ή το οικονομικό του στάτους και απομακρύνοντας τον. Γι αυτόν τον Κοινωνικό Αποκλεισμό μας μίλησαν οι κ.κ. Κωστής Χατζημωράκης και  Σάββας Πολίτης, εκπρόσωποι της ΜΚΟ  "ΘΕΤΙΚΗ ΦΩΝΗ" οι οποίοι επικεντρώθηκαν σε κάτι τόσο απλό αλλά και πολύπλοκο συνάμα:
 

"Η αφετηρία των πάντων είναι ο άνθρωπος. Κάθε άνθρωπος έχει δικαίωμα στο σεβασμό, την ελευθερία, τη στήριξη και τη ζωή. Πριν βάλουμε λοιπόν σύνορα ανάμεσα σε εμάς και το συνάνθρωπό μας, καλό θα είναι να βάλουμε έναν καθρέπτη και να κοιτάξουμε τον εαυτό μας  μέσα σε αυτόν. Έτσι μόνο θα καταφέρουμε να μεταδώσουμε στα παιδιά μας τις αξίες που θα μας κάνουν να βοηθήσουμε αφιλοκερδώς το γείτονά μας, να σεβαστούμε το χρήστη ουσιών, να χαϊδέψουμε και να αγκαλιάσουμε ένα παιδάκι που είναι οροθετικό, να σεβαστούμε και να ΠΑΙΞΟΥΜΕ ΜΑΖΙ  με παιδιά που έχουν αναπηρία".

 

ΑΣ ΠΑΙΞΟΥΜΕ ΜΑΖΙ ήταν και ο τίτλος της δράσης των Νηπιαγωγείων μας με τους Νεαρούς Αθλητές των Special Olympics- τους μικρούς εκείνους αθλητές με διανοητική αναπηρία οι οποίοι προσπαθούν με θάρρος να συνεργαστούν και να συναγωνιστούν, δείχνοντας το ανάστημά τους αλλά και τη δύναμη της ψυχή τους σε όλους όσους τους αμφισβητούν και τους αποκλείουν κοινωνικά. Για άλλη  μία χρονιά τα Special Olympics μαζί με την κ.  Ναταλία Ανδριανοπούλου υποδέχτηκαν τους μαθητές μας με μια  ιδιαίτερα ζεστή και φιλική διάθεση και μοιράστηκαν μαζί τους μοναδικές στιγμές αποδοχής και σεβασμού
 
Πρόκειται για μια προσπάθεια από κοινού τόσο των ίδιων των παιδιών όσο και των γονιών τους αλλά και των προπονητών τους και των εθελοντών να αποδείξουν ότι η διανοητική αναπηρία δεν αποτελεί πλέον ΤΑΜΠΟΥ.
 
 Όπως επίσης ΤΑΜΠΟΥ δεν πρέπει να αποτελεί καμία συζήτηση με τα παιδιά μας γύρω από το σεξ, καθώς οφείλουμε ως γονείς να είμαστε προετοιμασμένοι ώστε να τα βοηθήσουμε  να ωριμάσουν ως προσωπικότητες κατανοώντας τον εαυτό τους και τις ανάγκες τους αφού πρώτα σεβαστούμε το δικαίωμά τους να γνωρίζουν την αλήθεια. Στο θέμα της σεξουαλικής διαπαιδαγώγησης μάς έδωσαν χρήσιμες πληροφορίες οι κυρίες Αγγελική Τζάνου, Κατερίνα Καραμανή και Ολυμπία Καλαμπαλίκη ψυχολόγοι και συνεργάτες του Ινστιτούτου Ψυχικής και Σεξουαλικής Υγείας Θάνου Ασκητή καθώς ανταποκρίθηκαν άμεσα στην πρόσκληση μας με θέμα: Πώς να μιλήσω στο παιδί μου για το σεξ
 
Κάθε γονιός έχει το δικό του  τρόπο να επικοινωνεί με το παιδί του και να ικανοποιεί τις ανάγκες του. Έχει τις δικές του απόψεις και τις δικές του απαντήσεις. Είναι σημαντικό όμως να μαθαίνουμε και ,γιατί όχι,  να αναθεωρούμε τις απόψεις  μας αν αυτό διευκολύνει την ΕΠΑΦΗ  με τα παιδιά μας και θέτει γερές βάσεις επικοινωνίας για το μέλλον
 
Την ΕΠΑΦΗ με τα παιδια μας την διατηρούμε και την ενισχύουμε ακούγοντάς τα, προστατεύοντας τα αλλά και δίνοντάς τους το χώρο και το χρόνο που χρειάζονται ώστε να αναπτυχθούν αυτόνομα,  να ανακαλύψουν τις δυνατότητές τους, να σταθούν στα πόδια τους σιγά σιγά και να προστατεύσουν τον εαυτό τους.  Ο γονιός, όπως μας ενημέρωσε ο ψυχολόγος και συνεργάτης του Συλλόγου "ΤΟ ΧΑΜΟΓΕΛΟ ΤΟΥ ΠΑΙΔΙΟΥ' κ. Στέφανος Αλεβίζος, στη συνάντησή μας με θέμα "Μετάβαση από το Νηπιαγωγείο στο Δημοτικό":  βρίσκεται δίπλα του να το ενθαρρύνει, να το στηρίξει αλλά και να το ματαιώνει.

Το πρώτο άγχος το βιώνει το παιδί μόλις αποχωριστεί τη μητέρα του στη γέννα, το επόμενο όταν πλέον περάσει από την αγκαλιά της μαμάς στην αγκαλιά της γιαγιάς και στην συνέχεια όταν φύγει από το σπίτι για να πάει στο Νηπιαγωγείο. Σε όλες αυτές τις φάσεις, η μετάβαση είναι δύσκολη και καμιά φορά επώδυνη για το παιδί. Και σε κάθε μία από αυτές η παρουσία του γονέα, η σχέση που χτίζει με το παιδί του αλλά και η επικοινωνία μεταξύ τους, αποτελούν το "μαγικό κλειδί" που  θα του ανοίξει την επόμενη πόρτα. Ο γονιός βρίσκεται δίπλα του να το στηρίζει και να το ενθαρρύνει αλλά και να το ματαιώνει ανεκτά και επαρκώς! Ο ρόλος του είναι σημαντικός στην  ομαλή μετάβαση του παιδιού από την προσχολική στη σχολική βαθμίδα, καθώς έχει τη δύναμη  να αποφορτίσει το παιδί από το άγχος του για το καινούριο.
 
Ο στόχος της  προσχολικής αγωγής είναι η ομαλή ψυχοσωματική, κοινωνικοσυναισθηματική και νοητική  ανάπτυξη του παιδιού. Οι ΕΝΔΕΙΞΕΙΣ που έχουμε παρατηρώντας τη  ΣΥΜΠΕΡΙΦΟΡΑ ενός παιδιού για οποιοδήποτε θέμα μας κινητοποιούν να αναζητήσουμε αίτια αλλά και λύσεις ώστε να προσπελάσουμε οποιαδήποτε  ΤΑΜΠΟΥ αποτελούν εμπόδιο στην ολόπλευρη ανάπτυξή του χρησιμοποιώντας το   ΠΑΙΧΝΙΔΙ στη μάθηση ως το μέσο να δημιουργήσουμε  τη σωστή ΕΠΑΦΗ μαζί του.

Στην επίτευξη των παραπάνω στόχων μας  αρωγοί μας είστε εσείς οι γονείς αλλά και οι διάφοροι εξωτερικοί συνεργάτες που πρόθυμοι ανταποκρίνονται στην πρόσκλησή μας.

Ευχαριστούμε όλους τους παραπάνω επιστημονικούς συνεργάτες μας και τους φορείς στους οποίους ανήκουν που φρόντισαν η άγνοια μας να γίνει γνώση ,  καθώς "ό,τι είμαστε είναι αποτέλεσμα του τι σκεφτόμαστε"(ΠΛΑΤΩΝ)
Ανανεώνουμε το ραντεβού μας για την επόμενη σχολική χρονιά!!



 


                                        


 
 
 

 
 
 

 
 
 

 

 

 
                          
 
 
 




Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου